Technika gry w squasha

1. PRAWIDŁOWY UCHWYT RAKIETY (V-GRIP)

Prawidłowy uchwyt rakiety zapewni Ci szybką i sprawną zmianę pomiędzy forehandem i backhandem oraz umożliwi wykonanie mocnego i równocześnie dokładnego uderzenia.
Błędem jest trzymanie rakiety do squasha jak rakiety tenisowej [ lub jak młotka ;) ].

"Aby odpowiednio chwycić rakietę należy wykonać następujące kroki:
krok 1 – Wysuń otwartą rękę tak jak do przywitania.
krok 2 – Chwyć rakietę mniej więcej na środku rączki formując z kciuka i palca wskazującego kształt litery V. Zaciśnij uchwyt w takiej pozycji.
krok 3 – Obróć rakietę wzdłuż jej osi obrotu o kilka stopni, tak aby wystająca krawędź na rączce rakiety znajdowała się na połączeniu kciuka i palca wskazującego.
krok 4 – Podnieś główkę rakiety w górę, tworząc między rakietą a przedramieniem kąt zbliżony do 90 stopni."


Źródło: www.squash360.pl


2. FOREHAND

Stajemy przodem do prawej ściany kortu, z lewą nogą wysuniętą do przodu (nogi ugięte w kolanach).


3. BACKHAND

Stajemy przodem do lewej ściany kortu, z prawą nogą wysuniętą do przodu (nogi ugięte w kolanach).


4. ZAMACH

- rakietę trzymamy w górze (główka rakiety zawsze powinna być wyżej niż rączka)
- przy zamachu dłoń jest mniej więcej na wysokości ramienia, łokieć w dole (poniżej dłoni)
- ręka powinna być lekko ugięta w łokciu, a nadgarstek zaciągnięty
- rakieta w momencie uderzenia piłki jest równoległa do podłogi (rakieta jest w pozycji otwartej)
- uderzenie następuje w momencie, gdy piłka jest na wysokości ciała


5. PORUSZANIE SIĘ PO KORCIE

Poruszanie się na korcie powinno być jak najbardziej ergonomiczne - czyli oszczędzamy energię i eliminujemy zbędne kroki, zachowując tym spokój i płynność ruchu. A więc:
- zmniejszaj liczbę kroków, stopniowo je wydłużając;
- staraj się przeczytać tor lotu piłki, zanim do niej ruszysz;
- zachowaj dystans, nie wbiegaj w piłkę;
- nie wpadaj na ściany (w narożniki) - zachowaj odstęp robiąc odpowiedni wykrok;
- nie odwracaj się plecami do frontowej ściany kortu (spod przedniej ściany wycofujemy się tyłem);
- po każdym zagraniu jak najszybciej wracaj na środek kortu (na tzw. punkt "T")


6. RODZAJE UDERZEŃ

STRAIGHT DRIVE (DRIVE/LINE) - Podstawowe uderzenie w squashu, line, czyli długa prosta piłka, lecąca równolegle do bocznej ściany. Idealny drive polega na takim uderzeniu, aby piłka po odbiciu od ściany przedniej leciała jak najlbliżej ściany bocznej wprost do tylnego narożnika.

CROSS COURT DRIVE (CROSS) - Cross to długa piłka posłana na przeciwną połowę kortu. Jest to bardzo popularne uderzenie wśród początkujących graczy, jednak na wyższym poziomie squasha zagranie dobrego crossa nie jest wcale takie łatwe, gdyż trzeba dobrać odpowiedni kąt uderzenia. Uderzenie piłki pod zbyt małym kątem (za wąsko) spowoduje, że przeciwnik będzie miał umożliwiony atak z volley'a. Natomiast uderzenie piłki pod zbyt dużym kątem (za szeroko) spowoduje odbicie się jej od ściany bocznej i powrót piłki na środek kortu - czyli łatwy odbiór i idealna pozycja do ataku dla przeciwnika.

BOAST - Jest to uderzenie piłki w ścianę boczną. Najczęściej boasta zagrywa się jako uderzenie obronne, w sytuacji kiedy to jesteśmy spóźnieni do piłki. Może to być również uderzenie atakujące, wtedy piłka po niskim odbiciu od ściany przedniej powinna "zgasnąć" przy ścianie bocznej. Zbyt szerokie i wysokie boasty to łatwa okazja dla przeciwnika do ataku.

VOLLEY - Uderzenie piłki z powietrza (bez czekania aż piłka wykona kozioł na podłodze). Volley'em można zagrać zarówno line'a, crossa, jak i boasta.



DROP SHOT - Poprawnie zagrany drop (po polsku - skrót) powinien po odbiciu się od przedniej ściany (nisko nad blachą) zmierzać do ściany bocznej - idealny drop gaśnie w nicku. Ponieważ zagranie idealnego dropa w nick nie jest takie proste - powinniśmy się starać wykonać uderzenie tak, aby piłka lecąc na boczną ścianę wykonała najpierw kozioł na podłodze - utrudni to bardzo przeciwnikowi odbiór piłki.



DEEP DROP SHOT - Zaawansowana wersja drop shota - tutaj uderzenie wykonujemy z tyłu kortu. Musimy być bardzo precyzyjni przy tym uderzeniu, gdyż za niska piłka to strata punktu (aut tzw. "blacha"), zaś uderzona za wysoko od przedniej ściany będzie zbyt łatwa do odbioru dla przeciwnika.